استفاده از باکتریهای درمانی راهی برای جلوگیری از چاقی در موشها

22 ژوئیه 2014- دانشمندان باکتریهایی را یافته اند که با تولید یک ترکیب درمانی در روده از افزایش وزن، مقاومت به انسولین و سایر اثرات جانبی مضر رژیم پرچرب در موشها جلوگیری می کند.

این یافته ها نشان می دهد که با دستکاری باکتریهای ساکن روده- میکروبیوتای روده – ممکن است بتوان چاقی وسایر بیماریهای مزمن را درمان کرد.

پرفسور Sean Daviesمحقق ارشد این تحقیقات واستاد فارماکولوژی می گوید: بر اساس مقررات قبل از شروع تحقیقات انسانی باید تمام مشکلات برطرف شود و با توجه به نتایج این تحقیق بروی موشها ما امیدواریم با دستکاری میکروبیوتای روده راهی برای درمان چاقی و سایر بیماریهای مزمن بیابیم. نتایج این تحقیق درمجله ی the Journal of Clinical Investigationشماره ی  ماه آگوست منتشر خواهد شد.

 پرفسور دیویس علاقه ی وافری به استفاده از باکتریهای  پروبیوتیک - باکتریهای مفیدی مانند باکتریهای  موجود در ماست- برای تحویل دارو در روده به شیوه ای  پایدار برای حذف رژیم دارویی روزانه برای درمان بیماریهای مزمن دارد.

درسال 2007، او موفق به دریافت جایزه ی  نوآوری موسسه ی ملی بهداشت برای ارائه ی این ایده و آزمایش آن گردید. سایر مطالعات نشان داده اند که باکتریهای طبیعی روده نقش مهمی درچاقی و بیماریهای قلبی-عروقی ایفا می کنند.

دیویس می گوید: نوع باکتریهایی که در روده ی شما وجود دارد برخطر ابتلا شما به  بیماریهای مزمن تأثیر می گذارند و ما می خواستیم بدانیم آیا دستکاری میکروبیوتای روده بطریقی می تواند موجب بهبود سلامت فرد گردد. برای شروع محققین  نیاز به یک سویه ی ایمن از باکتریهای ساکن در روده ی انسان داشتند. آنها E. coli Nissle 1917را انتخاب کردند از این باکتری به عنوان یک درمان پروبیوتیک برای اسهال استفاده می شود و از حدود100 سال قبل کشف شده است.

 آنها بروش اصلاح ژنتیکی، سویه ی E. coli Nissle  را طوری تغییر دادند که قادر به تولید یک ترکیب  چربی بنام NAPEشود این ترکیب بطور طبیعی  در روده ی  کوچک در پاسخ به خوردن غذا سنتز می شود. NAPEبسرعت به ماده ای به نام NAEتبدیل می شود که سبب کاهش مصرف غذا و کاهش اضافه وزن می گردد. برخی از شواهد  نشان می دهد که  تولید NAPEدرافرادیکه از رژیم های پرچرب استفاده می کنند، کاهش می یابد.

پرفسور دیویس می گوید: بنظر می رسید NAPEیک ترکیب عالی  برای آزمایش باشد زیرا این ماده  توسط میزبان بطور طبیعی تولید می شود.

محققان باکتریهای تولید کننده ی NAPEرا به مدت 8 هفته به آب آشامیدنی  موشهایی که با رژیم پرچرب تغذیه می شدند، افزودند.

موشهایی که باکتریهای تغییر یافته  را دریافت کرده بودند  بطور چشمگیری کمتر غذا می خوردند. چربی بدنی، مقاومت به انسولین وکبد چرب در آنها در مقایسه با موشهایی که باکتریهای کنترل(E. coli Nissleبدون دستکاری ژنتیکی) را دریافت کرده بودند، کاهش نشان می داد.

دانشمندان دریافتند چنین تأثیرات محافظتی حداقل  4 هفته  پس از حذف باکتریهای تولید کننده ی NAPEاز آب آشامیدنی موشها، ادامه یافت و حتی 12 هفته  پس از حذف باکتریهای  اصلاح  شده، هنوز موشهای این گروه دارای وزن و چربی بدنی کمتری در مقایسه با گروه کنترل بودند.  باکتریهای فعال  پس از حدود 6 هفته  دیگر در روده وجود نداشتند.

 پرفسور دیویس می گوید: ما هنوز به هدف نهایی خود که انجام یکبار درمان توسط باکتریها است، نرسیده ایم البته فعال بودن باکتریها به مدت 6 هفته و کاهش چاقی حیوانات پس از 12 هفته هنوز هم نتایج خوبی هستند.

 او می افزاید: واضح است که ما می توانیم به اندازه ی کافی باکتری وارد روده  کنیم تا تأثیرات آن پایدار بماند اما ما می خواهیم طول مدت  اثر آنها را طولانی کنیم.

پرفسور دیویس می افزاید: محققان  تأثیرات این مواد را در کبد نیز مشاهده کرده اند بنابراین ممکن است بتوان از باکتریهای اصلاح شده برای ارائه ی درمانهایی فراتر از روده  استفاده کرد.

 محققان در حال حاضر بروی استراتژیهایی  برای حل مشکلات نظارتی مرتبط با محتوی باکتریها تحققین می کنند، برای مثال خاموش کردن ژنهایی که این باکتریها برای ادامه ی حیات  خارج از بدن  میزبان به آن احتیاج دارند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140722142521.htm